Hoe kan de rolweerstand van een fiets uw rit beïnvloeden?

Hoe kan de rolweerstand van een fiets uw rit beïnvloeden?

Wat is de rolweerstand van een fiets? Hoe beïnvloedt het uw fietsrit? Kunnen banden helpen om de rolweerstand te optimaliseren? Zo ja, welke? Daar gaan we het in dit artikel over hebben.

Wat is fietsrolweerstand? 

Eenvoudig gezegd is de rolweerstand van een fiets datgene wat u ervan weerhoudt om snel te fietsen. Er zijn verschillende factoren die dit veroorzaken: zwaartekracht, massa en aerodynamica. 

1 - Massa en zwaartekracht 

Uw fiets en al zijn onderdelen hebben massa. U, de fietser, heeft massa, net als uw lading (rugzak, bidon...). Wanneer u op je fiets stapt, vormen al deze elementen een totale massa die door de zwaartekracht van de aarde naar de grond wordt getrokken, waardoor het moeilijker wordt om vooruit te komen.

Neem het voorbeeld van een gum: hoe harder u het op tafel drukt, hoe moeilijker het is om het te laten glijden. Wanneer u op uw fiets zit, is het een vergelijkbaar verhaal. Hoe groter uw totale massa, hoe harder u naar de grond wordt getrokken, hoe moeilijker het is om vooruit te komen en hoe meer inspanning u moet leveren om te fietsen.

Afhankelijk van de hellingshoek van het terrein nemen de krachten toe of af. Als u bergopwaarts fietst, is de kracht die u uitoefent groter. Als u bergopwaarts fietst, trekt de zwaartekracht u harder naar beneden, in de tegenovergestelde richting van waar u naartoe gaat. De rolweerstand van de fiets neemt toe en u heeft meer energie nodig om tegenwicht te bieden aan deze kracht en de top van de heuvel te bereiken. 

De zwaartekracht bij het bergop fietsen

Omgekeerd wordt het gemakkelijker om bergafwaarts te rijden omdat u in dezelfde richting gaat als de zwaartekracht. De rolweerstand van de fiets is minder en de energie die u nodig heeft om de onderkant van de heuvel te bereiken is minimaal of onbestaande.

2 - Aerodynamica  

Een andere factor bij de rolweerstand van fietsen is aerodynamica, die nauw samenhangt met snelheid. Als u in een auto op de snelweg rijdt en u steekt uw hand uit het raam, dan zal deze een sterke weerstand voelen van de lucht die er tegenaan komt. Als u uw hand zo draait dat hij evenwijdig aan de grond is, zal de positie aerodynamischer zijn en dus deze weerstand verminderen.

Op een fiets is het ongeveer hetzelfde. In termen van aerodynamica vormen de positie van de fietser, zijn fiets en eventuele bagage weerstand tegen voorwaartse beweging. 

De rol van banden in rolweerstand 

Zoals u kunt zien, hoe hoger de rolweerstand, hoe meer energie u moet gebruiken tijdens het trappen om deze weerstand te overwinnen. En in deze context kunnen uw banden, die de enige twee elementen zijn die in contact komen met de grond, in sommige gevallen de rolweerstand van de fiets verminderen, zodat u minder inspanning hoeft te leveren en dus minder energie verbruikt.

Rolweerstand van fietsbanden 

 Als we rijden, komt een zone van de band in wat bekend staat als het contactgebied, verlaat het vervolgens voor de rest van de omwenteling en komt er bij de volgende cyclus weer in. Bij elke passage wordt deze zone van de band vervormd, wat energieverbruik met zich meebrengt.

Een geoptimaliseerde band is een band die is ontworpen met behulp van karkas-, rubber-, loopvlak- en bandvormtechnologieën die het energieverbruik tijdens het rijden verminderen. 

De expertise van Michelin helpt ons deze ontwerpen te verfijnen om banden te maken die zo weinig mogelijk energie afgeven zodat de inspanning die op het wiel wordt uitgeoefend maximaal wordt benut. Dit noemen we rolefficiëntie. 

Dankzij zijn expertise creëert MICHELIN banden die zo weinig mogelijk energie verbruiken.

Wat is de impact van banden die geoptimaliseerd zijn voor rolefficiëntie? 

Het is belangrijk om te weten dat een band, afhankelijk van het gebruik, een grotere of kleinere invloed heeft op de rolweerstand van de fiets.

Op de weg, als u bergop gaat, is bandoptimalisatie niet erg merkbaar, maar het is meer merkbaar tijdens een herstartfase. Dit komt omdat de band helpt om uw prestaties te optimaliseren. Een niet-geoptimaliseerde band daarentegen kan het op gang komen nadelig beïnvloeden, vooral in wedstrijden.

Het is een beetje anders bij mountainbiken of wegracen wanneer u snelheden van meer dan 20 km/u haalt, omdat aerodynamica meer dan 60% bijdraagt aan de energie die wordt verbruikt door de voorwaartse beweging, waardoor de impact van een band afneemt, hoe geoptimaliseerd die ook is. 

Welke MICHELIN banden moet u kiezen om uw rolefficiëntie te optimaliseren? 

Voor gebruik op de weg is ons beste aanbod op het gebied van prestaties momenteel de MICHELIN Power Time Trial.

Dit is een van onze meest efficiënte banden in termen van lage rolweerstand in de categorie Tubetype banden.

Voor MTB/Cross-country raden wij de MICHELIN Jet XC2 racelijn aan voor betere prestaties.

Beide banden zijn voorzien van de MICHELIN Gum-X technologie, die zorgt voor een betere rolefficiëntie en een goede grip.

Als u op zoek bent naar meer grip, zal de MICHELIN Force beter presteren, maar met een verlies van 2 Watt in vergelijking met de MICHELIN Jet XC2.

Ten slotte biedt ons extremer product, de MICHELIN Wild XC, die geschikt is voor intensiever cross-country gebruik, een nog betere grip, maar ten koste van 2 Watt extra.

Ook u kunt de prestaties van uw banden optimaliseren 

Afhankelijk van hoe je je fiets gebruikt, speelt de bandenspanning een doorslaggevende rol in de prestaties van de band en dus de rolweerstand van de fiets. En het goede nieuws is dat u de bandenspanning zelf kunt bepalen.

Bandenspanning voor weggebruik 

Voor gebruik op de weg geldt: hoe meer u de bandenspanning optimaliseert, hoe meer u uw prestaties optimaliseert.

Als uw banden een te lage spanning hebben, neemt de rolweerstand van de fiets toe. Daarom is het belangrijk om uw bandenspanning regelmatig te controleren en aan te passen.

Wees voorzichtig, het is geen kwestie van zo hard mogelijk oppompen, maar van oppompen tot de aanbevolen spanning. Een te hoge spanning heeft geen zin en kan zelfs gevaarlijk zijn voor uw veiligheid. 

Bij Michelin staat de maximale spanning die niet mag worden overschreden altijd aangegeven op de zijwand van de band. Zorg ervoor dat u deze niet overschrijdt. Controleer ook de maximaal toegestane spanning van uw velg. 

Bandenspanning voor MTB-gebruik 

Als u op een mountainbike rijdt, hangt het aanpassen van de spanning  af van het terrein. Op grindpaden met stof of op zand en andere zachte ondergrond kunt u beter met een lage spanning rijden. Op dit soort ondergrond zou een hoge spanning anders een vermindering van de prestaties betekenen. Banden met een te hoge spanning hebben de neiging in de grond te dringen en maken het moeilijker om vooruit te komen.

Bandenspanning voor gravel  

Voor gebruik op gravel moet u een bandenspanning kiezen waarmee u de veelzijdigheid kunt bereiken die u wenst. Een hoge bandenspanning geeft goede resultaten op het gebied van rolweerstand op de weg, maar gaat ten koste van de grip in het terrein. Een lage bandenspanning verbetert de grip op de weg, maar kan nadelig zijn voor de knelchoc bescherming en de rolweerstand op de weg. Zorg er altijd voor dat u de maximale spanning die op de zijwand van de band en op de velg staat, niet overschrijdt. 

Bekijk voor meer informatie over bandenspanning onze bandenspanningsgids.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website