Wat zijn de verschillende soorten ventielen voor fietsbanden?

WAT ZIJN DE VERSCHILLENDE SOORTEN FIETSBAND VENTIELEN?

Het ventiel van de fietsband is het deel dat op de binnenband is geschroefd of gelast en dat lucht naar binnen of buiten laat stromen. Er zijn vier soorten ventielen voor fietsbanden, en sommige komen vaker voor dan andere. Wat zijn de voor- en nadelen van elk ventiel? In dit artikel werpen we daar licht op. 

Ventielen voor elk doel  

Afhankelijk van of u Tubetype of Tubeless-ready banden hebt, kan het fietsbandventiel anders zijn. Voor Tubetype (binnenband) banden zijn er vier types fietsbandventielen beschikbaar: Presta, Shrader, Woods of Regina. Voor Tubeless-ready banden is alleen het Presta ventiel beschikbaar.

Laten we elk van deze ventielen eens nader bekijken. 

Presta ventiel  

PRESTA ventiel

Het Presta ventiel kan gemonteerd worden op fietsen met tubetype of tubeless-read banden

Dit fietsbandventiel, dat gemonteerd kan worden op zowel tubetype als tubeless-ready fietsen, wordt toegepast door de meeste enthousiaste klanten die met een Presta ventiel rijden, of het nu op de weg is of op een mountainbike.

Montagespecificaties voor Tubeless-Ready:

Het ventiel van deze fietsband moet door de gebruiker op de velg worden gemonteerd. Hiervoor is het nodig om het velgbed te perforeren (en niet uit te snijden) op de plaats van het ventielgat met het Presta ventiel. Verwijder gewoon het dopje en tik er lichtjes op na het plaatsen. Het uiteinde steekt voldoende uit om het TLR-velglint te doorboren.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kleine rubberen ring aan de basis van het Presta ventiel daarna op het gaatje rust om het volledig af te dichten. Zodra het fietsbandventiel is geplaatst, schroeft u de moer aan de binnenkant van de velg om het ventiel tegen de velg aan te draaien totdat het rubberen oppervlak stevig over het gat wordt gehouden, zodat er een goede afdichting is.

Volg voor het Tubetype onze montage-instructies in ons artikel "Fietsbanden met binnenbanden monteren".

Voordelen: 

Met dit fietsbandventiel kunt u de spanning heel snel en gemakkelijk aanpassen door het bovenste deel, de schaal genoemd, los te schroeven zonder dat u daar gereedschap voor nodig hebt. Een beetje druk laat een beetje lucht ontsnappen. Als u harder drukt, komt er in één keer meer lucht uit. Door het omhulsel los te schroeven, kunt u ook lucht inspuiten om de band weer op te pompen. Het binnenventiel kan volledig worden verwijderd, zodat u snel een binnenband kunt laten leeglopen of, in het geval van tubeless gebruik, de luchtstroom kunt optimaliseren om de band te helpen oppompen.

Een ander voordeel is dat het Presta ventiel dunner is dan elk ander fietsbandventiel, zoals het Schrader ventiel, waardoor het gat in de velg kleiner is. Dit is een belangrijk criterium in de fietsindustrie, omdat het helpt de stevigheid van velgen te garanderen, vooral voor weggebruik waar ze vrij dun zijn.

Nadeel:

Het nadeel van het Presta ventiel is zijn relatieve kwetsbaarheid. Zoals we hebben gezien, moet u het omhulsel losschroeven om de spanning aan te passen. En als dat eenmaal gebeurd is, kan het dunne steeltje van het ventiel van de fietsband beschadigd raken tijdens het oppompen, wanneer er een pomp- of compressoraansluiting op wordt geschroefd. Let er goed op dat u het ventiel niet beschadigt tijdens deze procedure.

Let op: het Presta ventiel is een fietsbandventiel dat glad of met schroefdraad kan zijn. Michelin raadt een Presta ventiel met schroefdraad aan voor binnenbanden die gebruikt worden voor extreem gravel- of mountainbiken. Met het ventiel met schroefdraad kan de binnenband op de velg worden vastgezet en wordt voorkomen dat de binnenband in de band draait. 

Aangezien deze activiteiten meestal bij lage spanning worden uitgevoerd, is het risico dat de binnenband gaat draaien groter met een glad fietsbandventiel dan met een ventiel met schroefdraad.

Voor gebruik op de weg raden we een glad ventiel aan. In deze context is de spanning hoger en is het risico op rotatie van de binnenband dus kleiner. 

Standaard ventiel (of Schrader ventiel) 

SCHRADER-ventiel

Het standaardventiel is hetzelfde als voor auto's en motoren.

Voordeel: 

Dit fietsbandventiel, dat hetzelfde is als voor auto's en motoren, is compatibel met compressoren van benzinestations, dus u kunt de spanning overal aanpassen, zelfs als u geen pomp heeft.

Nadelen: 

Als u snel afdichtmiddel wilt toevoegen of de band wilt laten leeglopen, heeft u een speciaal gereedschap nodig om het omhulsel van de band te verwijderen. De bandenspanning aanpassen is ook niet eenvoudig, want als je er te veel lucht in hebt gedaan, heb je een punt nodig (zoals een paperclip of een kleine speld) om op het ventieldopje te drukken om het te verwijderen.

Let op: voor velgfabrikanten betekent het standaard ventiel een groter gat. Premium lichtgewicht velgen hebben er daarom geen omdat het te beperkend is. 

schraderventiel openen en sluiten op een band

Woods-ventiel (of Dunlop-ventiel) 

Het Woods-ventiel is een fietsbandventiel dat veel gebruikt werd in de begindagen van het wielrennen.

Het Woods-ventiel is een fietsbandventiel dat veel gebruikt werd in de begindagen van het wielrennen.

Het Woods-ventiel, oorspronkelijk ontwikkeld door Dunlop, werd in de begindagen van het wielrennen veel gebruikt om te concurreren met het Presta ventiel. Dit fietsbandventiel wordt nog steeds veel gebruikt in verschillende landen (Engeland, Zweden, Finland, Duitsland, Japan, Rusland, Polen, Nederland, Tsjechië, enz. Het kan worden opgepompt met een Presta-pomp.

Voordeel: 

Net als bij de Presta is het mechanisme heel eenvoudig om een luchtdichte afdichting te garanderen. Hij is zeer robuust en efficiënt en zal niet vastlopen in vochtige regio's, die gevoelig zijn voor oxidatie van het ventiel.

Nadelen: 

De diameter is gelijk aan die van een standaardventiel, waarvoor stevige, zware velgen nodig zijn. Daarom is het niet vaak te vinden op premium mountainbikes en premium racefietsen. Het is ook moeilijk om de spanning aan te passen, want als u het omhulsel losdraait, is er een constante, snelle stroming. 

Regina (of Italiaans) ventiel  

Het Regina-ventiel wordt in Italië uitsluitend gebruikt op stadsfietsen.

Het Regina-ventiel wordt in Italië uitsluitend gebruikt op stadsfietsen.

Het Regina-ventiel is een fietsbandventiel dat in Italië uitsluitend op stadsfietsen wordt gebruikt. 

Nadeel:

Het is een beetje beperkend omdat u de stalen dop er na het oppompen heel snel weer op moet schroeven om geen lucht te verliezen. Oorspronkelijk ontworpen om te concurreren met het Presta ventiel, wordt het Regina ventiel steeds minder gebruikt vanwege deze problemen met oppompen. 

Kan ik elk type fietsbandventiel op mijn banden monteren? 

De beperkingen worden opgelegd door de velgen. Een Standard (Schrader) ventiel heeft een veel groter ventielgat in de velg dan een Presta ventiel (8,5 mm voor Standard en 6,5 mm voor Presta). Dus als u een velg heeft waar een Standard-ventiel in past, kunt u er een Presta ventiel in zetten met behulp van een ventielgatverkleiner.

Aan de andere kant, als de velg een gat heeft dat ontworpen is voor een Presta ventiel, is het onmogelijk om een Standard ventiel te monteren, dat te groot zal zijn voor het gat.

Daarom is het eenvoudiger en raadzamer om hetzelfde type fietsbandventiel te gebruiken als u oorspronkelijk had. 

Afdichting en binnenbanden 

Wanneer u een band vervangt, raden we u aan om een nieuwe binnenband te gebruiken in plaats van de oude opnieuw te gebruiken. Maar als u uw binnenband wilt hergebruiken, controleer dan de staat ervan. Waarom moet u dit doen? Omdat een binnenband in de band "leeft", kan hij cyclische bewegingen maken waardoor na verloop van tijd scheurtjes kunnen ontstaan rond het ventiel van de fietsband. Controleer of dit niet het geval is, want dit kan na verloop van tijd leiden tot luchtverlies. 

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website