Wat moet ik doen als mijn achterwiel wiebelt?

Wat moet ik doen als mijn achterwiel wiebelt?

U bent aan het fietsen en bij elke omwenteling van het wiel voelt u een hobbel aan de achterkant, een zijdelingse of verticale trilling, die niet alleen onaangenaam is, maar in sommige gevallen ook de fiets kan destabiliseren en zelfs tot een val kan leiden. Het is daarom belangrijk om het probleem zo snel mogelijk aan te pakken om van een betere fietservaring te genieten. 

Dus wat moet u doen als uw achterwiel wiebelt? Vind de antwoorden in ons artikel. 

Wiebelen 

Zoals we zullen zien, zijn er in feite twee fenomenen die constante schokken kunnen veroorzaken wanneer u fietst. Het eerste is wat algemeen bekend staat als wiebelen.

Wiebelen manifesteert zich als links-rechts schokken. Als u voelt dat uw achterwiel wiebelt (of zelfs uw voorwiel), is er meestal een probleem met het wiel.

In deze video kunt u precies zien hoe het eruitziet: 

The tire wobble

Wiel hopt 

Het tweede type fenomeen is een wielhopsensatie. In dit geval voeltl u meer een verticale hobbel, alsof het wiel bij elke omwenteling op en neer gaat.

Deze gebeurtenis, die zeldzamer is dan het hobbelen van het achterwiel, is net zo onaangenaam en is genoeg om uw plezier in de rit te bederven. 

Hoe identificeer u de redenen voor een wiebelend achterwiel? 

Of het nu gaat om een wiebelend achterwiel of een hop, in de overgrote meerderheid van de gevallen wordt het probleem veroorzaakt door het wiel. In een heel enkel geval kan het de band zijn. De eerste stap is dus om vast te stellen of het probleem door het een of het ander wordt veroorzaakt.

Om daar achter te komen, controleert u deze punten in de aangegeven volgorde om de oorzaken een voor een uit te sluiten:

1 - Controleer of de band goed gemonteerd is  

Sommige gebreken zoals hierboven beschreven kunnen simpelweg het gevolg zijn van een verkeerde montage van de band op de velgzitting. Dit kan vooral gebeuren met een tubeless-ready band (soms ook met een tubetype, maar dat hangt af van het wiel).

Als de band niet volledig is ingespannen, wordt de band niet gelijkmatig rond het wiel gepositioneerd, waardoor het fietswiel gaat wiebelen.

Bij het monteren van de band moet u het klikgeluid hebben gehoord wanneer de band vastklikt. Als dit niet is gebeurd, is de kans groot dat de montage niet goed is uitgevoerd.

Om dit probleem op te lossen is het heel eenvoudig: voeg spanning toe en de band zal vanzelf vastklikken. LET OP: Het is verplicht om de maximale spanning die door de banden- en velgfabrikanten wordt aanbevolen, niet te overschrijden. Beide zijn aangegeven op de banden en velgen. 

2 - Controleer het wiel 

Als het geen montagefout is, kan het wiebelen of hobbelen aan het wiel of de band liggen. Omdat het in de meeste gevallen het wiel is, zullen we eerst kijken naar de te volgen stappen om dit te bevestigen.

Verwijder de band en zet het wiel terug op de as (op de achtervork als het een achterwiel is of op de voorvork als het een voorwiel is).

De band verwijderen voordat het wiel weer op de as wordt gezet

Laat het wiel draaien en observeer het. Als het probleem bij het wiel ligt, zult u zien dat het bij elke omwenteling op en neer gaat of vreemd naar links en rechts draait.

Een zeldzamer geval: als het wiel normaal ronddraait op zijn as, kan er een klein intrinsiek defect in de band zitten, dat zich voordeed tijdens de montage. Geen enkele fabrikant is immuun voor een kleine imperfectie. Daarom worden Michelin-banden systematisch op kwaliteit gecontroleerd om eventuele afwijkingen op te sporen. Als uw band wiebelt, is het onmogelijk om de fout te herstellen en raden wij u aan contact op te nemen met uw dealer. 

Waarom vervormt het wiel? 

We zullen hieronder de redenen voor dit soort vervorming in de verschillende scenario's uitleggen.

In het geval van een wiebelend achterwiel: 

Er zijn twee mogelijke redenen waarom het wiel vervormd is geraakt: 

1 - Ongelijke spaakspanning links/rechts

Ter herinnering, een wiebelend achterwiel manifesteert zich als een zijdelingse beweging links/rechts. De spaken en hun spanning kunnen de oorzaak zijn als ze aan de ene kant van het wiel strakker zijn dan aan de andere kant.

2 - Het wiel kan een klap hebben gehad

If the wheel has taken a shock, it may have undergone a deformation that the spokes cannot compensate for.  

In het geval van een springend wiel:  

Er zijn ook twee mogelijke oorzaken voor een vervorming van het wiel die zich uit in een verticale sprong bij elke omwenteling:

1 - Ongelijke spaakspanning boven/onder 

Als u het wiel van één kant bekijkt, ziet u spaken die helemaal rond de omtrek lopen. Als de spaken die van het midden naar het uiteinde lopen strakker zijn dan de spaken die in de tegenovergestelde richting lopen, creëert dit een zogenaamde "valse rondheid", waardoor het wiel bij elke omwenteling springt. Dit kan het gevolg zijn van een lasfout.

2 - Het wiel kan een klap hebben gehad

Als u tijdens het rijden een steen of een wortel te hard raakt, kan dit een vlakke plek op het wiel veroorzaken. Omdat het niet meer perfect rond is, veroorzaakt dit een sprong bij elke omwenteling van het wiel. 

Wat kan er gedaan worden als het wiel vervormd is? 

Als het probleem te maken heeft met een afwijking in de spaakspanning, bijvoorbeeld als de spaken aan kant A van het wiel te strak staan, kan een gespecialiseerde monteur of doe-het-zelver de spaken aan kant B strakker zetten om te compenseren. Een spaakspanningsmeetinstrument is nuttig om de spaakspanningen gelijk te maken, maar kan achterwege blijven voor een 'oordeelkundige' afstelling.

In het geval van vervorming door impact is er geen oplossing. We raden u aan contact op te nemen met uw dealer om het wiel te vervangen. 

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website