are motorcycle snow tyres required to ride in winter

IS HET VOOR MOTORFIETSEN NOODZAKELIJK OM IN DE WINTER MET WINTERBANDEN TE RIJDEN ?

Dagelijks op uw motor rijden is voor u een gewoonte geworden die geen problemen oplevert. Totdat de temperaturen dalen en de winter zijn intrede doet. Dan krijgt u te maken met ruwere en soms onverwachte weersomstandigheden die de risico's natuurlijk vergroten. Dus zit u met deze vragen: Kun je veilig rijden in besneeuwde omstandigheden? Zijn winterbanden voor motorfietsen hiervoor nodig? In dit artikel vertellen we u alles wat we over dit onderwerp denken.  

 Motorrijden in de sneeuw 

Na een sneeuwbui is de weg glad geworden. En als de sneeuw smelt wordt dit water, dat vervolgens in ijs kan veranderen als de temperatuur 's nachts weer daalt.  

Aangezien dit een typisch scenario is waarmee u te maken kunt krijgen, is het logisch dat u zich afvraagt of het veilig is om met uw motor door de sneeuw of op ijs te rijden en of uw banden voldoende grip bieden tijdens uw reis. 

Kunnen uw motorbanden voldoende grip bieden in de sneeuw of op ijs?

Het is niet alleen een kwestie van grip

Natuurlijk is grip essentieel. En de grip is veel precairder bij een natte en koude ondergrond dan bij warm en droog weer. Voor auto's kan het monteren van geschikte banden met goede grip op besneeuwde of beijzelde wegen zorgen voor een veilige en soepele rit.  

Maar op een motorfiets is het niet alleen een kwestie van grip. De andere parameter die meespeelt is balans. Wanneer u maar twee wielen hebt waarop u kunt vertrouwen, kunt u op elk moment dit essentiële evenwicht verliezen op een besneeuwde of beijzelde weg. Zeker als de grip door de kou is verminderd. 

Bandentemperatuur 

Het is belangrijk om te begrijpen dat elke band een ideale bedrijfstemperatuur heeft. Ideaal in de zin dat de band bij deze temperatuur het beste presteert. Om deze temperatuur te bereiken, moet de band een bepaald aantal kilometers afleggen, wat varieert afhankelijk van het type band. Maar in de winter, waar het rubber hard wordt door de kou en daardoor minder grip biedt, is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om deze ideale temperatuur te bereiken en te behouden. 

Bij wedstrijden worden bandenwarmers gebruikt om de banden voor de start van de race op te warmen, zodat ze bij de start al de ideale temperatuur hebben. De temperatuur van de banden daalt dan niet door de snelheid waarmee er tijdens de race wordt gereden. 

Maar zelfs als deze apparatuur beschikbaar zou zijn voor gebruik buiten het circuit, zouden uw banden, eenmaal opgewarmd, snel hun temperatuur verliezen in de kou omdat ze niet onder dezelfde rij- en snelheidsbelastingen zouden vallen als normaal. 

De ideale bandentemperatuur kan nauwelijks worden gehandhaafd op een besneeuwde of beijzelde weg

Hoe zit het dan met winterbanden voor motorfietsen? 
 

Bij Michelin ontwerpen en produceren we winterbanden voor voertuigen op vier wielen om moeilijke winterse rijomstandigheden en lage temperaturen aan te kunnen. En dat doen we omdat al onze tests hun prestaties hebben bevestigd, zelfs in de moeilijkste winterse omstandigheden. 

Het zou dus logisch zijn om te denken dat we hetzelfde zouden doen voor motorfietsen. Dat we winterbanden voor motorfietsen zouden ontwerpen en produceren zoals we dat voor vierwielers hebben gedaan. Maar dat hebben we niet gedaan. Waarom niet?  

Omdat we toegewijd zijn aan het maken van kwaliteitsbanden die optimale prestaties leveren voor uw veiligheid boven alles. En zoals we hierboven hebben gezien, brengt het rijden met een motorfiets op een besneeuwde of beijzelde weg aanzienlijke veiligheidsproblemen met zich mee, die volgens ons niet door winterbanden voor motorfietsen kunnen worden opgelost. 

Motorcycle snow tyres are not sufficient to guarantee your safety in snow or on ice

 Wat te doen als u toch met uw motor in de sneeuw moet rijden? 

Zoals u hebt begrepen, raden we u aan om niet op een motor te rijden in besneeuwde omstandigheden. Als de temperaturen dalen, als er sneeuw valt, als het 's nachts vriest, denk dan eerst aan uw veiligheid en kies een ander vervoermiddel dan uw motor. 

Maar mocht u toch genoodzaakt zijn om onder deze omstandigheden op uw motor te rijden, dan volgen hier enkele tips die u kunnen helpen om de risico's te beperken: 

1 - Voorzorgsmaatregelen voor u vertrekt 

  • Bandenspanning: Zorg ervoor dat uw banden zijn opgepompt tot de door de fabrikant aanbevolen spanning. 
  • Vergeet niet uw verlichting en richtingaanwijzers schoon te maken, zodat andere bestuurders u kunnen zien.  
  • Draag indien mogelijk kleding die van een afstand goed zichtbaar is.
     

2 - Op de weg 

  • Trek langzaam op, bij voorkeur in de tweede versnelling om doorslippen van het achterwiel te voorkomen. 
  • Rijd heel soepel. 
  • Houd een goede afstand tussen u en het voertuig voor u. 
  • Remmen: rem in de eerste plaats op de motor. Wanneer u remt, rem dan zachtjes, waarbij u de voor- en achterremmen gezamenlijk gebruikt om te voorkomen dat het voorwiel blokkeert. 
  • Draaien: blijf dicht bij de middenstreep om het risico op ijs te vermijden dat zich meestal aan de randen van de weg vormt. Vermijd te veel overhellen zodat de banden zoveel mogelijk op het profiel werken. 
  • Sneeuwhoogte: als er een diepe laag sneeuw op de weg ligt, probeer dan in de bandensporen van auto's te rijden om te voorkomen dat u vast komt te zitten. 
  • Vermijd putdeksels die in de weg kunnen liggen en glad kunnen zijn. 
  • En neem vooral de tijd. Het belangrijkste is dat u veilig aankomt! 
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website