Motorfiets bandenspanning gids

BANDENSPANNINGSGIDS MOTORBANDEN

Om veiligheidsredenen en om de levensduur van een band te optimaliseren, is het essentieel om ervoor te zorgen dat deze altijd de juiste spanning heeft.  Het rijden met correct opgepompte banden volgens de aanbevelingen van de bandenfabrikant levert ook een belangrijke bijdrage aan de handling op rechte stukken en in bochten, ook tijdens het remmen en bij lage snelheden.  Een te lage bandenspanning kan leiden tot vroegtijdige slijtage en onherstelbare schade en verhoogt het risico op scheuren of van de velg lopen van de band aanzienlijk, zelfs bij gebruik van rim locks.

Lees onze gids voor alles wat u moet weten over bandenspanning voor on-road-, off-road- en circuitmotoren.

Inhoud van het artikel :

Algemene aanbevelingen voor de bandenspanning van motorfietsen

Het is essentieel om de bandenspanning van uw motorfiets elke twee weken te controleren en vóór elke lange reis wanneer de banden koud zijn (d.w.z. een band die minstens twee uur niet heeft gereden of minder dan 3 km  met lage snelheid). Zorg ervoor dat u de bandenspanning aanpast als u de bandenspanning meet na het rijden, d.w.z. bij "warme" banden. Raadpleeg in dit geval de aanbevelingen van de fabrikant.

  • Verlaag de spanning nooit van een warme band
  • Vergeet niet de ventieldopjes te vervangen nadat uw controles zijn voltooid.
  • Banden die gevuld zijn met stikstof moeten nog steeds regelmatig worden gecontroleerd en alleen met stikstof worden bijgepompt.
  • Houdt u aan de bandenspanning voor motorfietsen die door de fabrikant wordt aanbevolen

 
Deze aanbevelingen gelden voor banden die op de weg worden gebruikt.

Er zijn extra aanbevelingen voor off-road- en circuitbanden.

Off-road bandenspanning voor motorfietsen

Off-road bandenspanning voor motorfietsen

Off-road aanbevelingen voor de bandenspanning van motorfietsen zijn alleen geschikt voor beperkte duur, snelheden en belastingen op verharde hoge sneheids oppervlakken, zoals wegen.  Verhoogde bandenspanningen worden geadviseerd voor onvermijdelijk gebruik op de weg, langdurig gebruik op de weg moet helemaal worden vermeden. 

Aanbevolen bandenspanningen

Dit zijn de bandenspanningen voor motorfietsen die door Michelin worden aanbevolen, afhankelijk van het terrein, de weersomstandigheden, het vermogen van de motorfiets en het type controle:

OFF-ROAD BANDENSPANNINGEN

Aanbevolen bandenspanningen

Minimum Aanbevolen bandenspanningen

Voor

Achter

Voor

Achter

MICHELIN StarCross 6

0.9 bar

0.9 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN StarCross 5

1.2 bar

1.2 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Enduro Xtrem (rear)

0.8 bar

0.6 bar

MICHELIN Enduro Medium

1.0 bar

1.0 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN Enduro Hard (front)

1.0 bar

0.8 bar

MICHELIN Tracker

1.2 bar

1.2 bar

MICHELIN Desert Race

1.2 bars

1.5 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Desert Race BAJA (rear)

1.2 bar

1.0 bar

MICHELIN Trial Competition

0.39 bar

0.35 bar

MICHELIN Trial Competition X11

0.35

0.3

MICHELIN Trial Light

0.39 bar

0,39 bar

MICHELIN Bib MousseTM: Michelin's off-road oplossing voor een lekke band!

michelin bib mousse verpakking mockup
michelin bib mousse

Als u het beu bent om lek te rijden tijdens uw offroadritten of als u op zoek bent naar een oplossing om dit risico te vermijden, kunt u uw banden uitrusten met onze MICHELIN Bib MousseTM.

Trial tip

Het ontwerp van Trial banden maakt ze lastig te monteren. U loopt het risico dat de hieldraden breken als u te hard drukt.  Volg zorgvuldig de montage-instructies voor het plaatsen van de velghaken (insmeren, de hiel aan de andere kant stevig in de velgholte houden - niet te veel kracht op de hiel uitoefenen). Om de band op te pompen, plaatst u een rubberen ring tussen de hiel van de band en de velg of gebruikt u een stevig aangespannen riem op de bandenomtrek om de band voor het eerst op spanning te brengen.

Bandenslijtage

Het loopvlak zorgt voor de meeste grip van de band op de grond. Naarmate de band slijt neemt de grip van de band af. Vergeet dus niet om uw banden regelmatig te controleren op tekenen van slijtage: controleer visueel de profieldiepte en de gelijkmatigheid van de slijtage. De bandenspanning heeft ook een directe invloed op de slijtage.

Twee mogelijke classificaties voor dezelfde bandenmaat

Voorzichtig! Er zijn twee classificaties voor dezelfde bandenmaat.

  • Oude classificatie: MICHELIN Enduro, Desert Race > maataanduiding gebaseerd op de breedte van de band gemeten ter hoogte van het loopvlak
  • Nieuwe classificatie: MICHELIN StarCross, Tracker, AC10, Trial > maataanduiding op basis van de breedte van de band gemeten op de zijwand.

 

Bijvoorbeeld: een 140/80-18 Enduro band komt overeen met een 120/90-18 Motorcross band (zie onze tabel hieronder).

ENDURO

MOTOCROSS

90/90-21

80/100-21

120/80-19

100/90-19

130/70-19

110/90-19

120/90-18

100/100-18

130/80-18

110/100-18

140/80-18

120/90-18

off road equivalent

De breedte van Motocross-banden wordt gemeten aan de basis van de noppen, terwijl de breedte van Enduro-banden wordt gemeten op het breedste punt, d.w.z. aan de top van de noppen.

Bandenspanning voor motorfietsen op het circuit

Bandenspanning voor motorfietsen op het circuit

Met de juiste bandenspanning kunnen optimale prestaties worden bereikt.
De bandenspanning moet worden ingesteld bij omgevingstemperatuur en is afhankelijk van de banden die u voor uw motorfiets hebt gekozen:

MINIMALE BANDENSPANNING IN KOUDE TOESTAND MET BAND EN VELG OP OMGEVINGSTEMPERATUUR (1)

RICHTSPANNING BIJ WARM WEER

Voor

Achter

Voor

Achter

MICHELIN Power Performance

2.1 bar

1.3 bar

2.3 to 2.5 bar

1.5 to 1.7 bar

MICHELIN Power Slick 2

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup 2 (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup Evo (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power SuperMoto

1.8 bar

1.6 bar

2.0 bar

1.9 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power GP2 (3)

2.1 bar

1.9 bar

1) Spanning gemeten met band en velg op omgevingstemperatuur, vlak voor de eerste rit of vlak voor het aanbrengen van de bandenwarmers.
(2) Michelin raadt aan de temperatuur van de bandenwarmers in te stellen op 194°F.
(3) Na het rijden op het circuit en voor het rijden op straat, moet u de koude bandenspanning aanpassen aan de door de fabrikant aanbevolen instelling.

Voor rijders die met het MICHELIN Power Performance-gamma rijden, kunnen de technische teams van Michelin ter plaatse advies geven over de aanpassing van de bandenspanning afhankelijk van:

  • Temperatuur van de lucht/baan
  • Ruwheid van de baan
  • Het niveau van de rijder
     
tyre warmers

Gebruik van bandenwarmers:

MICHELIN Power Slick 2, MICHELIN Power Cup 2, MICHELIN Power Cup EVO en MICHELIN Power GP2 zijn ontworpen voor een korte opwarmtijd: het gebruik van bandenwarmers is niet verplicht.

  • Bij gebruik van bandenwarmers moet de ingestelde spanning bij omgevingstemperatuur voor de eerste rit dezelfde zijn als zonder bandenwarmers.
  • Het gebruik van bandenwarmers maakt het mogelijk de optimale spanning sneller te bereiken. In geen enkel geval maakt het gebruik van bandenwarmers het mogelijk om met een lagere spanning te beginnen. Het belangrijkste doel van het gebruik van bandenwarmers is het sneller bereiken van de optimale bandenspanning om opwarmtijd aan het begin van de rit te besparen.
  • Bandenwarmers moeten worden gebruikt bij een temperatuur van 90°C gedurende ten minste 1 uur voor de eerste rit. Voor Supermoto Slick-banden mag de temperatuur niet hoger zijn dan 70-80°C.
  • In koude omstandigheden moeten bandenwarmers niet op een te hoge temperatuur worden ingesteld. Hoe kouder het is, hoe lager de temperatuur van de bandenwarmer moet zijn om te voorkomen dat banden afkoelen tijdens het rijden. Banden die tijdens het rijden afkoelen, kunnen de inschatting van het werkelijke prestatieniveau door de rijder vertekenen.
  • Het gebruik van bandenwarmers met de MICHELIN Power Rain is niet verplicht. Indien ze worden gebruikt, moeten ze worden afgesteld op een temperatuur van 40°C.
  • Deze spanningsaanbevelingen worden gegeven voor gebruik op het circuit. Voor gebruik op de weg geldt de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning. Met circuitbanden goedgekeurd voor de weg, of wegbanden die af en toe op het circuit gebruikt worden, is het essentieel om ervoor te zorgen dat de bandenspanning na gebruik op het circuit teruggebracht wordt naar het juiste niveau voor gebruik op de weg.
     
map search desktop

VIND BINNEN ENKELE SECONDEN EEN BANDENVERKOPER BIJ U IN DE BUURT

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Moto
Mijn locatie
Zoeken
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website