Motorfiets wiel balanceren

BALANCEREN VAN MOTORFIETSWIELEN

Voelt u tijdens het rijden een abnormale trilling in het stuur? Misschien moet een van uw wielen worden gebalanceerd. Lees verder voor meer informatie over het balanceren van motorfietswielen.

Inhoud van het artikel:

Wat is een motorfietswiel balanceren?

Een wiel en een band zijn nooit perfect rond. Als een wiel op een as wordt gedraaid, is de draaibeweging dus niet homogeen door de onregelmatige verdeling van de massa. Deze rotatie veroorzaakt "sprongen". Op een motorfiets verpaatsen deze sprongen zich door de voorvork en veroorzaken ze abnormale en onaangename trillingen in het stuur.

Het balanceren van een motorfietswiel bestaat uit het plaatsen van gewichten op specifieke punten op het wiel om de onbalans te compenseren en zo een soepele draaibeweging te verkrijgen.

Waardoor raakt een wiel uit balans?

Vanwege zijn belangrijkste materiaal (rubber) kan een band niet perfect rond zijn. Daarom moet elke band die op een wiel wordt gemonteerd worden gebalanceerd, zelfs als de band nieuw is.

Tijdens het gebruik kunnen andere gebeurtenissen een onbalans veroorzaken. Bijvoorbeeld, door het raken van een stoeprand kan het wiel vervormen en zo een onbalans veroorzaken. Het kan ook gebeuren dat één of meer balanceergewichten tijdens het rijden verloren gaan als ze niet goed zijn vastgelijmd. In dergelijke gevallen kunt u een abnormale trilling opmerken tijdens het rijden.

Wanneer moet een wiel worden gebalanceerd?

Als u tijdens het rijden een abnormale trilling opmerkt, raden we u natuurlijk aan om naar uw dealer of een vakman te gaan.

Abnormale trillingen moeten altijd worden aangepakt omdat ze niet alleen het rijden onaangenaam maken, maar ook voortijdige slijtage van onderdelen van uw motor kunnen veroorzaken. Wiel- en stuurkolomplagers en vorkbuizen lijden bijvoorbeeld onder abnormale vermoeidheid als gevolg van deze trillingen.

De vakman zal uw wielen onderzoeken om te bepalen of ze uit balans zijn en als dat zo is, zal hij een balanceerprocedure voor motorfietsen uitvoeren. Als de abnormale trillingen aanhouden ondanks een correcte balans van de wielen, zal hij andere mogelijke oorzaken onderzoeken om ze te elimineren.

Balanceren van motorfietswielen: de off-roaduitzondering

Voor off-road rijden is het balanceren van motorfietswielen niet nodig. Voor deze activiteit worden motorfietsen vaak uitgerust met banden met schuim en "gripsters" die aan het wiel worden toegevoegd om te voorkomen dat het schuim gaat draaien. Deze toevoegingen veroorzaken in feite onbalans, die niet hoeft te worden gecorrigeerd. Waarom? Simpelweg omdat schokken, hobbels en trillingen inherent zijn aan off-road rijden.

Hoe wordt een wiel gebalanceerd?

Wiel balanceermachine

De vakman gebruikt meestal een balanceermachine, d.w.z. een halfautomatische machine die de band ronddraait en de locatie van een onbalans vaststelt.

balanceergewichten

In deze afbeelding zijn twee witte gewichten naast elkaar op het wiel geplaatst. Het is te zien dat een derde gewicht, dat eerder aanwezig was, is verwijderd.

Hij plaatst de band-wielcombinatie op de as van de machine en voert handmatig gegevens in zoals de wieldiameter en -breedte. Nadat het wiel is rondgedraaid, geeft de balanceermachine het punt van onbalans aan en welke massa dit vertegenwoordigt.

De vakman kan dan een massa op het wiel plakken, tegenover de onbalans, om deze te compenseren. Om de benodigde massa te verkrijgen, plaatst hij een of meer balanceerstrips op het wiel op het aangegeven punt.

Als u een motor koopt, wordt deze geleverd met banden en wielen die al gebalanceerd zijn. Als de vakman uw band moet vervangen, zal hij hem balanceren nadat er een nieuwe band is gemonteerd.

Statisch en dynamisch balanceren van een wiel

Er zijn twee mogelijke manieren om een wiel te balanceren.

Statisch balanceren

Statisch balanceren

Statisch balanceren bestaat uit het plaatsen van de gewichten in het midden van het wiel, op het vlakke gedeelte van de velg (zie onderstaande afbeelding). Deze methode, die met of zonder machine kan worden uitgevoerd, balanceert alleen de verticale beweging van het wiel.

Dynamisch balanceren

Dynamisch balanceren

Dynamisch balanceren bestaat uit het plaatsen van gewichten tegenover de geïdentificeerde onbalansen wanneer deze zich niet in het midden van de band/wielcombinatie bevinden, maar eerder aan de randen. Deze methode, die complexer maar ook efficiënter is, wordt uitgevoerd met een balanceermachine waarmee het wiel zowel horizontaal als verticaal gebalanceerd kan worden.

handmatig balanceren
Dynamisch, semi-automatisch balanceren van wielen

In sommige gevallen wordt dynamisch balanceren uitgevoerd zonder balanceermachine. Bijvoorbeeld tijdens circuitwedstrijden of voor bepaalde scooterbanden waarvan de kleinere diameter niet compatibel is met de machine.

De vakman gebruikt dan een accessoire met een as waarmee het wiel handmatig kan worden gedraaid en kan dankzij zijn vbakkennis bepalen waar de onbalans zit en welke massa nodig is om deze te compenseren.

In de wedstrijdsport wordt het balanceren zo nauwkeurig mogelijk gedaan.

Op de weg echter, en vooral op de rechte stukken, kan men ongemak voelen door een voortdurende trilling in het stuur als het wiel niet goed gebalanceerd is.

Kan ik zelf een wiel balanceren?

Zoals u begrijpt, vereist balanceren specifieke apparatuur en vaardigheden. Daarom raden we u aan om een vakman te raadplegen zodra u een abnormale trilling opmerkt, zodat hij de oorzaak kan onderzoeken en, indien nodig, de wielen kan balanceren.

U kunt onze tool hieronder gebruiken om een vakman bij u in de buurt te vinden.

map search desktop

VIND BINNEN ENKELE SECONDEN EEN BANDENVERKOPER BIJ U IN DE BUURT

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Moto
Mijn locatie
Zoeken
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website