Wanneer moet ik mijn motorbanden vervangen?

SLIJTAGE VAN MOTORBANDEN: WANNEER MOET IK MIJN MOTORBANDEN VERVANGEN?

Slijtage van motorbanden, bulten, vervorming, lekke banden... Als uw banden tekenen van slijtage of chocs vertonen, is het dan al nodig om ze te vervangen? Lees onze tips en ontdek op welke waarschuwingssignalen u moet letten om veilig te blijven.

Wanneer motorbanden vervangen?

Banden in slechte staat kunnen de prestaties van uw voertuig ruïneren en zelfs uw veiligheid of die van uw dierbaren in gevaar brengen. Het is daarom aan te raden om maandelijks een controle uit te voeren:

  • De staat van de banden
  • Slijtage-indicatoren
  • Eventuele schade door schokken of tekenen van ongewone slijtage
  • De bandenspanning

 
Let bij de visuele controle vooral op het loopvlak en de zijwanden. Let op ongebruikelijke, overmatige of ongelijkmatige slijtage van het loopvlak, vreemde voorwerpen, bobbels of vervorming, tekenen van inrijdingen, scheuren in het rubber of enige verslechtering of beschadiging.

Als de band lek is

Banden zijn duurzaam en ontworpen om een bepaald aantal schokken te doorstaan, maar ze kunnen soms lek raken. In het geval van een lekke band moet de band door een vakman worden geïnspecteerd. Alleen hij kan bevestigen dat de binnenzijde van de band geen onherstelbare schade heeft opgelopen.

Als de wettelijke slijtagegrens is bereikt

Bandenslijtage treedt bij alle banden na verloop van tijd op. Zorg ervoor dat u de wettelijke slijtagegrens niet overschrijdt.

De slijtage-indicatoren op de band zijn 0,8 mm hoog. Deze hoogte is strikt gelijk voor alle banden.

Hoewel de slijtage-indicatoren informatie geven over het slijtageniveau, is het belangrijk om te weten dat dit een indicatieve waarde is die niet altijd overeenkomt met de wetgeving. De officiële wettelijke limiet kan namelijk per land verschillen. In Frankrijk is de wettelijke limiet bijvoorbeeld 1 mm, terwijl dat in Zwitserland 1,6 mm is.

Hoe herkent u slijtage-indicatoren voor motorbanden?

Een Michelin-mannetje op de bovenkant van uw banden betekent dat ze een slijtage-indicator hebben. Deze zijn te vinden aan in de bodem van de hoofdgroeven en lijken op kleine verhogingen.

slijtage-indicator

1 - Identificeer het Michelin mannetje-symbool
2 - Zoek de dichtstbijzijnde slijtage-indicator voor motorbanden in een hoofdgroef

Zodra het resterende rubber tot dit niveau is afgesleten, heeft de band zijn wettelijke slijtagegrens bereikt of overschreden. Hoewel Michelin-banden zijn ontworpen om lang mee te gaan, raden wij u ten zeerste aan uw banden te vervangen voordat dit punt is bereikt. Voorbij dit punt kan uw veiligheid niet worden gegarandeerd, evenmin als de grip of prestaties, vooral op nat wegdek.

Als banden tekenen van veroudering vertonen

Het is moeilijk om de levensduur van een band te voorspellen, omdat deze niet in verhouding staat tot de productiedatum. Banden die nooit of slechts zelden zijn gebruikt, kunnen nog steeds tekenen van veroudering vertonen. Veel factoren kunnen hun levensduur beïnvloeden: weersomstandigheden, opslag- en gebruiksomstandigheden, belasting, snelheid, bandenspanning, onderhoud, rijstijl...

Michelin raadt alle motorrijders aan om regelmatig wat tijd te besteden aan het inspecteren van hun banden om uiterlijke tekenen van veroudering of slijtage op te sporen: vervormingen of scheuren in het loopvlak, op de schouders of zijkanten...

Laat uw banden ook controleren door een vakman die kan beoordelen of ze vervangen moeten worden of niet.

Hoe lang gaan motorbanden mee?

levensduur van banden

Na 5 jaar of langer in gebruik moeten de banden elk jaar door een vakman worden gecontroleerd. Als de banden moeten worden vervangen, volg dan de aanbevelingen van de fabrikant met betrekking tot het vervangen van originele onderdelen. Als voorzorgsmaatregel moeten alle banden die na tien jaar nog niet zijn vervangen, worden vervangen, zelfs als ze in een algemeen goede staat lijken te verkeren en hun slijtagegrens nog niet hebben bereikt.

Als de band beschadigd is

Bestrating, gaten of stompe voorwerpen kunnen banden ernstig beschadigen. Alle scheuren, insnijdingen of vervormingen moeten zorgvuldig worden onderzocht door een vakman. Alleen een vakman kan bevestigen of de band gerepareerd kan worden. Als algemene regel geldt: rijd niet op beschadigde of lekke banden.

Wanneer is een band onherstelbaar beschadigd?

te repareren deel van motorfietsband

In de volgende gevallen kan een band niet worden gerepareerd:

  • Inrijdingen in de zijwand van de band (reparatie is alleen mogelijk in het T-gebied, dat 3/4 van de breedte van de band beslaat)
  • Zichtbare hielen
  • Het loopvlakrubber raakt los of vervormd
  • Degradatie die delen van de binnenkant van de band laat zien
  • Beschadiging door olie of bijtende stoffen
  • Scheuren in het rubber door veroudering van de band.

Hier volgen enkele voorbeelden van beschadigingen die vakmatig ingrijpen vereisen:

Barsten

Barsten

Scheuren

Scheuren

Verkleuring

Verkleuring

Als de band een ongebruikelijk slijtagepatroon vertoont

Ongebruikelijke slijtage van motorbanden op het loopvlak - gelokaliseerd op bepaalde plaatsen, in het midden of op de schouders - is vaak een teken van een verkeerde bandenspanning. Een te hoge bandenspanning veroorzaakt meer slijtage in het midden van de band, terwijl een te lage bandenspanning meer slijtage op de schouders veroorzaakt, wat na verloop van tijd het karkas in de band kan beschadigen. Om dit te voorkomen, moet u de bandenspanning regelmatig controleren, zodat deze overeenkomt met de door de fabrikant aanbevolen spanning.

Een andere oorzaak van onregelmatige bandenslijtage bij motorfietsen kan een mechanisch probleem zijn (versleten schokdempers, transmissie, bevestigingen...) of zeer sportief rijgedrag.

Neem bij twijfel contact op met een vakman.

Als u de verkeerde banden hebt voor uw voertuig

Kies uw banden in overeenstemming met de wettelijke vereisten en de homologaties van de fabrikant.

Gebruik voor optimale prestaties bij voorkeur banden van hetzelfde merk en hetzelfde gamma voor en achter. Monteer op een voertuig nooit  één radiaalband en één niet-radiaalband, tenzij de fabrikant dit voorschrijft. De beste manier om er zeker van te zijn dat u de juiste banden heeft, is de homologaties van de fabrikant te volgen.

Als het tijd is om uw banden te vervangen, bekijk dan onze bandenselector hieronder om er zeker van te zijn dat u de juiste keuze maakt of vraag een vakman om advies.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website