mobile header banner 360x270

Michelin tweewielerbanden innovatie

Ontdek ons opmerkelijke avontuur

Wist u dat onze geschiedenis op het gebied van tweewielerbanden al in 1891 begon? Sindsdien hebben we een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd met bandeninnovaties voor fiets en motor. Technologische doorbraken hebben tot veel van deze innovaties geleid, altijd geïnspireerd door maximale veiligheid en prestaties! Als pionier in onze categorie zijn onze bedoelingen duidelijk: voldoen aan de veranderende behoeften van fietsers en motorrijders op de weg en off-road.

Innovatie is de kern van de geschiedenis van MICHELIN tweewielerbanden

00039586 hd

1891: ""Een flits van inspiratie"

Dat was de openbaring van Edouard Michelin toen hij een fietser met een lekke band zag worstelen. Al snel vond hij het demonteren en repareren van banden uit. Deze innovatie verbeterde het comfort van de fietser en verminderde het risico op lekke banden. Het was ook het begin van onze toekomst in bandentechnologie.

Jaren '30 tot '50: veiligheid in het hart van innovatie

Rechte flanken, hielbanden, profielgroeven,  diagonaal banden, Michelin innoveert met nieuwe rubbertechnieken en materiaalontwerpstructuur.
Het MICHELIN bandengamma breidt zich al snel uit vanaf 1926 van slijtvaste tot gripbiedende modellen banden voor motorfietsen.
In het begin van de jaren '30 komt een breed scala aan innovaties op de markt, zoals de banden ""Confort à tringles"" (rechte flanken), ""Confort Bibendum"", ""Confort à talons"" (hielbanden ), ""Cablé à tringles"" (rechthoekig met lagen textielkoord) of ""Cablé à talons"" (hieldraden met lagen textielkoord), al snel gevolgd door de MICHELIN Flèche d'Or (Gouden Pijl) en banden met zig zag profiel in 1935.
In het naoorlogse tijdperk brengt Michelin de gloednieuwe radiaalband op de markt. In tegenstelling tot de vorige profieltechnieken maken de koordlagen een hoek van 90° ten opzichte van het centrale deel van de band. De ontdekking betekent een revolutie op het gebied van grip, duurzaamheid en prestaties. Het bepaalt ook de mobiliteitsnormen in Europa en Amerika.

1960: de geboorte van ""le Rapido"" en de ACS-standaard

Grip, comfort en veiligheid. Michelin benadrukt haar prioriteiten op het gebied van rijomstandigheden voor kleine en middelgrote motorfietsen. Dit omvat tweewielerbanden voor bromfietsen en lichte motorfietsen.

130 jaar groei en vooruitgang.

130 jaar later draait onze reis met tweewielerbanden nog steeds om prestaties. Wat vroeger alleen belangrijk was voor motorrijders en racers is nu cruciaal voor iedereen op twee wielen. Of u nu on- of off-road rijdt, prestaties zijn belangrijk. Daarom wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe bandentechnologie die zowel wat volume, waarde als prestaties betreft zijn mannetje staat. Vooruitgang in materialen heeft geleid tot veel innovaties, waardoor gewoon rubber is veranderd in iets veel geavanceerders.

Sinds de jaren 90 hebben materiaaltechnologieën concepten geïntroduceerd zoals Dual Compound (2CT), Silica-integratie en Tubeless banden, die een heel nieuw perspectief bieden.
Deze concepten hebben de lancering van hypersportprestaties op de weg mogelijk gemaakt, met producten zoals het MICHELIN Pilot-gamma in 1999 voor vierwielige voertuigen, of het MICHELIN Power-gamma in 2005 voor motorfietsen.

Wist u dat we ongeveer 400 patenten per jaar registreren?

00028917

Wij ontwerpen banden waarop u kunt vertrouwen

Rijders, fabrikanten, motorsportdeelnemers en belangrijke opinieleiders vragen naar onze banden.

Samenwerkingsverbanden met fabrikanten

We zijn een partnerschap aangegaan met de beste motorfabrikanten, zoals Harley-Davidson en de Scorcher-serie. Elke ontwikkeling van Michelin en Harley-Davidson heeft zijn eigen aanpak door in een zeer vroeg stadium, tijdens de ontwerp- en ontwikkelingsfasen, in virtuele loops te werken. Dankzij onze respectievelijke modellerings mogelijkheden konden we tegelijkertijd een nieuwe serie motorfietsen en de ideale banden daarvoor ontwikkelen, voordat we een reeks tests uitvoerden om de uitrusting te perfectioneren, andere opties te evalueren en de convergentie af te ronden. Dit proces van virtueel co-design en simulatie zorgde ervoor dat elke motorfiets en zijn banden perfect op elkaar zijn afgestemd.

mo 84 tire michelin scorcher 21 ww features and benefits 3 no signature landscape 1
cam zink p 15

Sponsoring van topsporters

We hebben onze krachten gebundeld met toonaangevende atleten. De onverschrokken MTB-rijders Cam Zink, Sam Hill, Nicholi Rogatkin en Malene Degn, maar ook de krachtige wegrenners Bryan Coquard, Guillaume Martin en Simon Geschke zijn perfecte voorbeelden van de uitstekende samenwerkingen van Michelin. Het gamma fietsbanden speciaal voor wedstrijden is de Racing Line Range. Het is speciaal ontworpen om te voldoen aan de behoeften van professionele, semi-professionele en alledaagse rijders en om u op de hoogste trede van het podium te zetten.

Wat betreft motorbanden,als officiële bandenleverancier van de MotoGP™, kunnen Johann Zarco, Francesco Bagnaia, Fabio Quartararo, Jorge Martin en Marc Márquez, om er maar een paar te noemen, wijzen op de kwaliteit van onze banden. Michelin is een merk van vertrouwen en veiligheid. De MICHELIN Power Range is degene waarmee u de beste prestaties uit uw motor kunt halen, dankzij technologie die rechtstreeks afkomstig is uit de motorsport.

Deelname aan races van wereldklasse

Onze geschiedenis in races heeft geleid tot veel innovaties op het gebied van tweewielerbanden
Het begon allemaal met de opeenvolgende overwinningen in 1899 in Nice-Castellane, Parijs-Roubaix, het Critérium des Motocycles en de Coupe des Motocycles.
In 1973 wint Jack Findlay de Senior Tourist Trophy, onze eerste overwinning in de 500cc-categorie. 
Het jaar daarop innoveren we met racebanden, op maat gemaakt voor de Grand Prix. Die slickbanden helpen Barry Sheene het GP-kampioenschap in 1976 te winnen. 
In 1977 is het Bullseye! We winnen alle vijf categorieën in het wereldkampioenschap (50,125, 250, 350 en 500cc).

Jaren 80: innovatie rondom

In 1982 gaat de innovatie van tweewieler banden off-road met de ""Desert"" all-terrain band, speciaal voor de markt van rally-motoren. Het leidt tot een rechtstreekse overwinning van de Atlas en de Farao Rallies dat jaar. 1983 wordt gekenmerkt door de eerste van 36 opeenvolgende overwinningen in de Parijs-Dakar Rally, waarmee het verbazingwekkende potentieel van de band wordt onthuld.
Terug op het circuit datzelfde jaar, introduceren we onze eerste radiaalband in de GP500, wat leidt tot de verbeterde A59X en M59X series in 1987.
Het is de Silica integratie gevolgd door de Dual Compound Technologie voor de GP500 die ons zal verzekeren van een ongeëvenaarde dominantie in het kampioenschap in de jaren 90.

dakar 2020 garrett poucher usa
2023 12 gp san marino 00845

De nieuwe uitdagingen van de XXIe eeuw

Michelin is niet alleen terug in de MotoGPTM, maar wordt ook de officiële leverancier van de FIM Enel MotoE World Cup, een nieuw type competitie in de wereld van elektrische motoren.
De elektrische wereld blijkt een zeer veeleisende markt te zijn met betrekking tot nieuwe parameters zoals rolweerstand, energieverlies en geluidsreductie. Technologische uitdagingen die we volledig omarmen.

Terwijl we in oktober 2023 onze 500e GP-overwinning vieren met Francesco Bagnaia, kan geen enkel wereldkampioenschap, off-road of wegwedstrijd weerstand bieden  aan onze bekroonde banden!

Michelin is vastbesloten om de grenzen van technologie, veiligheid en prestaties op mondiaal niveau te verleggen. Dit voorspelt dat er nog veel meer baanbrekende innovaties zullen volgen.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website